Страницы

О моих учителях

Мне интересно многое: живопись, современный арт, старые фотографии и много еще чего.

Если же кого-то интересует моя особа и мое творчество, то советую воспользоваться навигацией (та, что на строку выше). Там я в какой-то мере систематизировал личную информацию.

пятница, 12 мая 2023 г.

Вчитель вчителів

 


Обкладинка книги В.Рутківського "Сторожова застава"


(с) Олексій Надемлінський 

 an61@ukr.net 

 

Клаптева ковдра спогадів

(В.Рутківський - людина та письменник)

 

 Цей текст НЕ увійшов до збірки 

Володимир Рутківський: У житті та культурі України. Книга памʼяті  / упоряд. І.Іщук, О.Надемлінський. - Одеса, 2022. - 84 ст.


При його використанні посилання на автора є обов'язковим!

 

Вчитель вчителів


    Мені завжди було цікаво: як навчають «на письменника?» Адже існував свого часу в СРСР літературний інститут, маса вищих курсів - сценарні, літературні та ще бозна-які. Я ставив це питання багатьом, хто закінчив ці самі заклади.

    Відповіді я ніде не отримав.

    Володимиру Григоровичу я цього питання не ставив так сталося, що він на нього відповів сам. А було це так.

    Один знайомий одеський російськомовний поет видав книгу своїх віршів українською мовою. І мені було вручено примірник цієї книги. Перекладач не був вказан.

    Я прочитав кілька віршів із цієї книги. Не треба було бути великим стилістом, щоби відчути руку майстра. Я прямо запитав поета:

    - Переклад Рутківський робив?

    - Так!

    - А чому в книзі не вказано перекладача?

    – Володимир Григорович не захотів.

    Через деякий час я запитав про теж саме у Володимира Григоровича. Він знизав плечима:

    - Льоша, навчити писати не можна. Але показати, як це робиться - можна. Мені принесли автопереклад. Я його глянув, а потім сказав: «Не так треба, а ось так!» Я просто показав як слід!

    - А чому ж два роки навчали на вищих літературних курсах?

    Мій співрозмовник знову знизав плечима:

    - Туди набрали людей, які мали вже видані книги, але мали вищу технічну освіту. Їх там просто підтягували у гуманітарному плані. Скажімо, нам показали усі фільми Хічкока. Уявляєш, всього Хічкока! У СРСР!

 

    Я уявляв. Це зараз в Інтернеті можна знайти та подивитися все що завгодно. А тоді громадяни дивилися лише те, що пройшло через цензуру. Я хотів запитати, чи не показували їм фільми Лєні Ріфеншталь, але Володимир Григорович продовжив:

    - А взагалі вам з Інною Іщук вже давно час своїх учнів мати.

    Я почав пояснювати, що вже вів дві дитячі студії. Але чи то я поганий учитель, чи ще щось...

    На мене уважно подивились та сказали:

    - Гарного учня важко знайти. Шукай.

    Але учні в мене якось з'являлись самі собою.

    ...Двоє учнів знайшлося майже одночасно. І обидва не з Одеси. І віку недитячого – на межі тридцяти років. І вже щось написали. 

    Інакше кажучи, це було зовсім те, що розуміється під терміном «учень». Та й я не збирався ставати для них вчителем. Просто я побачив у їхніх текстах не лише потенціал, а й схильність йти тією ж дорогою, яку я сам вже проходив. І мені захотілося просто застерегти - не хотілося, щоб люди наступали на ті ж граблі, на які я вже колись наступав. Адже наступати на граблі буває дуже боляче.

    Володимир Григорович особливого захоплення не висловив:

    - Це не зовсім те, що я мав на увазі.

    Сказано це було досить м'яко, але було зрозуміло – метр незадоволений.

    Того дня дісталося не лише мені, а й Інні. Я вже не пам'ятаю за що саме, але, пригадую, вона зробила теж щось не так, як пропонував Володимир Григорович. Втім, «дісталося» - дуже сильне слово. Своє невдоволення Володимир Григорович висловлював м'яко, але саме ця м'якість показувала його незадоволеність.

    Я ще сказав Інні, коли ми з нею того дня опинилися наодинці:

    - У мене таке враження, що до нас Володимир Григорович ставиться як до дебільних дітей: дебільнуваті, але свої та все одно улюблені.

    Інна засміялася і погодилася зі мною.

    ...Наступна учениця з'явилася в мене раптово. Наталія Кавун працювала зі мною у дитячій бібліотеці. Точніше, я працював під її керівництвом. А чим ще, крім усього іншого, потрібно займатися в дитячій бібліотеці? Правильно – говорити про дитячу літературу. Ми й говорили.

    Якось так між іншим я дізнався, що Наталя пише вірші. Потім вона запитала мої думки щодо них. Я чесно сказав, що у не бачу нічого особливого, але при цьому попередив, що не вважаю себе експертом у поезії. Порадив писати прозу.

    Через деякий час мені був принесен аркуш паперу з трьома абзацами тексту та питанням: чи з цього може щось вийти?

    Я (здається, досить різко - за що мені соромно досі) відповів, що є один спосіб дізнатися про це - сісти, написати і подивитися.

    Якщо говорити відверто, я не сподівався, що в неї щось путнє вийде. З першого разу мало хто має. Майже не виходить.

    Досить швидко повість була готова. Дитяча. Детективна. Я був здивований. Сильно. Ні, зауваження у мене, звичайно, були, але вони були несуттєвими. Грамотний редактор ці зауваження усунув би за дві секунди.

    ...Повість посіла третє місце на Корнійчуківській премії. Скажу одразу – у тому 2020 році – я не судив номінацію Проза для дітей старшого віку. Це на той випадок, якщо комусь захочеться запідозрити мене у лобіюванні своєї учениці.

    Рутковський сказав про цю повість: «Має шанс стати нашою українською Агатою Крісті... якщо попрацює трошки».

    А потім... Володимир Григорович сказав мені: «Льоша, я вітаю тебе - ти знайшов свою ученицю. Тепер вже давай сам. У вас виходить».

    Так, у нас вийшло. Вже минуло більше року з того дня, як не стало Володимира Григоровича. Одна книга Наталі ось-ось має вийти, інша готується.

    ...У нас, дійсно, виходить, метре!

    Так, до речі – перша моя учениця – Юля Лазуткіна з Шостки перемогла у конкурсі “Читай украінською” та її книга “Корсар” нещодавно побачила світ. Це неймовірне почуття – тримати в руках книгу своєї учениці.

    Так, у нас, дійсно, виходить, метре!



13 - 16 квітня 2023 року.

 

(с) Олексій Надемлінський 

 an61@ukr.net 

 Цей текст НЕ увійшов до збірки 

Володимир Рутківський: У житті та культурі України. Книга памʼяті  / упоряд. І.Іщук, О.Надемлінський. - Одеса, 2022. - 84 ст.


При його використанні посилання на автора є обов'язковим!

Автограф В.Рутківского, який він залишив О.Надемлінському

 

Обкладинка книги Ю.Лазуткіной

 

Мои последние авторские статьи, статьи обо мне и статьи моих друзей
 
 
 
 
 
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий